Biodiversitat

Els biòlegs consideren l’ós bru (Ursus arctos) una espècie «paraigua»: com que per viure necessita amplis boscos ben conservats, el fet de protegir-lo beneficia moltes altres espècies. És, doncs, un animal molt sensible a la pressió humana, que, a excepció d’alguns racons de la serralada Cantàbrica i dels Pirineus, s’ha extingit en una bona part de l’Europa occidental.

A fi d’aturar les dues causes principals que l’han fet retrocedir (la caça furtiva i la degradació dels hàbitats), la Fundación Oso Pardo (FOP) va promoure el projecte «Patrullas Oso», que va rebre el suport de la Fundació de l’any 2003 al 2008. Aquests grups de vigilància de la FOP s’encarreguen de fer el seguiment de les poblacions i de buscar i retirar llaços d’acer il·legals (el 2005 ja se n’havien eliminat més de cent cinquanta).

D’altra banda, per frenar encara més l’activitat furtiva, s’han establert convenis de col·laboració amb diferents societats de caçadors. Així mateix, s’han desenvolupat tasques per sensibilitzar la població local i els visitants de la regió, i s’han editat fullets divulgatius sobre el projecte i l’espècie. Finalment, també s’han adquirit unes quantes finques en punts estratègics a fi de preservar l’hàbitat de l’ós i fer-hi reforestacions amb arbres fruiters per millorar la qualitat tròfica de l’ecosistema.

La Fundació i la FOP també treballen juntes, des del 2007, en el Proyecto LIFE + Corredores para el Oso, que té l’objectiu d’unir les dues poblacions aïllades d’óssos cantàbrics mitjançant mesures correctores d’obres públiques i de restauració del medi.