Biodiversitat

Iniciativa finançada per la Fundació des del 1995 i finalitzada el 2003 que va consistir a reintroduir la llúdriga (Lutra lutra), espècie que havia quedat arraconada en zones muntanyoses poc poblades i no industrialitzades a mitjan segle XX, a les conques gironines, aïllades de la resta del país, i on només la reintroducció en feia possible el retorn. Aquesta espècie és un bon bioindicador (organisme que, amb la seva presència o absència, informa de l’estat de salut del seu hàbitat); per tant, afavorint la recuperació de l’espècie, també s’intervé en la conservació del medi on viu. En el projecte van participar el Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya, els governs d’Extremadura, Astúries i Portugal, l’Associació d’Amics dels Aiguamolls de l’Empordà i el Zoo de Barcelona.

Del 1995 al 2001 es van capturar a l’oest peninsular (Extremadura, Astúries i Portugal) fins a 42 exemplars, transportats al Zoo de Barcelona per fer-los una revisió veterinària i col·locar-los emissors a l’interior del cos per fer-ne un seguiment i comprovar l’adaptació al nou hàbitat. A partir del 1998, les llúdrigues capturades van ser mantingudes al zoo en una instal·lació, construïda gràcies al suport econòmic de la Fundació, que recrea molt fidelment el seu medi.

L’alliberament es va efectuar als aiguamolls de l’Empordà i en diferents rius (Muga, Fluvià, Ser, Llobregat d’Empordà, etc.). Complementant tota aquesta tasca, del 2001 al 2005 la Fundació va finançar, així mateix, l’estudi de l’ADN per a la caracterització dels exemplars de llúdriga, efectuat per les universitats Pompeu Fabra i Autònoma de Barcelona i l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries; partint de mostres biològiques dels individus a reintroduir i del treball de camp de recerca de petjades i excrements, es va completar el perfil genètic dels animals alliberats i es va constatar un important relleu generacional de la població reintroduïda.

I del 2003 al 2005 es va fer, també amb el suport de la Fundació, el seguiment de les poblacions de llúdriga a les comarques gironines, que va confirmar la consolidació de l’espècie a les conques on es va reintroduir i l’expansió cap a rius veïns, com el Tet i el Tec, del Rosselló, i el Ter.

Al 2014, seguint el curs del riu Ebre, s'ha detectat la seva presència a l'Espai Natura Reserves de Sebes (Flix)