SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 12/06/2018

Arrenca la primera Comunitat Dementia Friendly de l’Estat

La Fundació Catalunya La Pedrera, a través del programa REMS (Reforç i Estimulació de la memòria i la Salut), implanta un projecte a Vilanova i la Geltrú per millorar la inclusió social de les persones amb dèficits de memòria, seguint models internacionals

Una de les accions del projecte és l’elaboració d’un decàleg de bones pràctiques, fet pels propis participants, amb l’objectiu de mostrar com volen ser tractats pel seu entorn

La presentació del projecte tindrà lloc el dilluns 18 de juny a l’espaiSocial de Vilanova, amb la participació dels protagonistes i la ponència d’una experta internacional

L’espaiSocial de Vilanova i la Geltrú de la Fundació Catalunya La Pedrera ha impulsat una acció comunitària per fer que la ciutat esdevingui una Comunitat Dementia Friendly. És a dir, un lloc amable i acollidor amb les persones que pateixen algun tipus de malaltia neuro-degenerativa i/o deteriorament cognitiu, treballant per millorar la seva inclusió social i el coneixement i la comprensió que la ciutadania té d’aquesta realitat.

La Fundació ha posat en marxa aquest projecte de Comunitat Dementia Friendly, la primera a l’estat Espanyol, seguint models internacionals ja existents, com Japó, on va sorgir al 2004; Bèlgica, Alemanya o Anglaterra. En tots aquests països el model s’ha posat en pràctica amb molt d’èxit, i el seu objectiu ha estat el de reduir estereotips i prejudicis que afecten a aquest col·lectiu, i aportar solucions basades en la comunitat.

La presentació d’aquest projecte es farà el dilluns 18 de juny a les 10h, a l’espaiSocial de Vilanova i la Geltrú, i comptarà amb la participació dels seus protagonistes i la ponència de l’experta anglesa Claire Goodman, professora de Recerca en Salut a la Universitat de Hertfodshire i Directora de l’Institut Nacional de Recerca en Salut de l’Est d’Anglaterra.

El projecte “Vilanova i la Geltrú Dementia Friendly”

El projecte es va iniciar amb un treball amb els participants del programa REMS (Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut) de l’espaiSocial de Vilanova de la Fundació Catalunya La Pedrera. Com a protagonistes del projecte, els més de 40 participants del programa es van organitzar en grups per reflexionar, compartir i explicar quines són les dificultats amb les quals es troben diàriament quan surten al carrer, relacionades amb aspectes com la memòria, la desorientació, la comunicació, la pròpia identitat i l’aïllament social.

Un cop recollida aquesta informació de primera mà per part dels protagonistes i dels seus familiars, aquestes vivències s’han materialitzat en un decàleg que té per títol “Com volem ser tractades les persones amb dèficits de memòria”, i que presenta pautes i consells que tenen com a objectiu millorar la convivència i promoure les bones pràctiques entre els veïns i veïnes de Vilanova i la Geltrú.

Aquest decàleg es presenta ara en forma de díptic i cartell, materials que es distribuiran pels comerços de la ciutat; així com biblioteques, museus, hospitals, escoles; entre d’altres. El projecte compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vilanova, i el disseny i la marca l’ha fet la Cristina Jiménez, alumna de CFGS de Gràfica Publicitària de l’EMAID, l’Escola Municipal d’Art i Disseny de Vilanova.

Amb aquesta acció Dementia Friendly, la Fundació continua treballant per les persones amb l’objectiu de transmetre una imatge positiva de la vellesa i de les persones grans amb demència; així com la imatge d’una ciutat i una societat sensible i inclusiva, fent visible l’existència d’aquesta realitat social. La finalitat última és que la “Comunitat Dementia Friendly” s’estengui a la resta dels 25 espaisSocials que la Fundació té repartits per Catalunya.

El programa de reforç de la memòria de la Fundació

REMS és un programa de la Fundació Catalunya La Pedrera adreçat a persones amb deteriorament cognitiu, que siguin autònomes en les seves activitats de la vida diària i tinguin la necessitat de mantenir-se actives i ser actores del seu propi procés. El programa té per objectiu millorar la qualitat de vida dels participants, promovent el seu apoderament i fomentant les relacions interpersonals.