SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 14/05/2018

Tres estudiants catalans participen a la fira internacional de ciència i enginyeria Intel ISEF dels EEUU

Avui arrenca a Pittsburgh (Pennsilvània, EEUU)  la fira internacional de Ciències i Enginyeria d'Intel (Intel ISEF), el certamen internacional de ciència i enginyeria per a estudiants pre-universitaris més gran del món, amb gairebé 2.000 participants de 75 països. El Joel Romero, el Javier López-Contreras i l’Ignasi Segura són els tres joves catalans (i únics de l’estat espanyol) que hi participen i que tenen moltes possibilitats de guanyar algun dels prestigiosos premis.

Joves i Ciència, foment del talent científic
El Joel, el Javier i l’Ignasi són participants del programa Joves i Ciència de la Fundació Catalunya La Pedrera. El programa, que té per objectiu fomentar les vocacions científiques entre els joves, recluta cada edició 50 estudiants de 4t d’ESO que tenen l’oportunitat de viure la recerca científica en primera persona durant tres anys.

Joel Romero. 17 anys, de Vilanova i la Geltrú
En Joel és estudiant del Batxillerat científic-tecnològic i graduat Professional de Música (especialitat violí). Enguany és la segona vegada que participa al la fira Intel ISEF, l’any passat va guanyar el premi de la NASA en Enginyeria Mecànica amb el projecte que va crear durant la primera fase de Joves i Ciència: explorar Mart mitjançant robots amb forma humana que farien el planeta habitable per als humans.
A la imatge, el Joel es troba davant del MIT (Massachusetts Institute of Technology) on va realitzar la segona part del programa Joves i Ciència de la Fundació Catalunya La Pedrera.

El projecte: per a la detecció del càncer
El treball que presenta aquest any a Intel ISEF s’anomena VANGUARD, i busca la creació d'una plataforma que permeti anar un pas per davant de la detecció del càncer mitjançant l'ús de la bioquímica, la intel·ligència artificial i el treball col·laboratiu en xarxa.

Javier López-Contreras,18 anys i l’Ignasi Segura, 15 anys, de Barcelona
El Javier i l’Ignasi es presenten conjuntament a la fira Intel ISEF. Cursen segon de Batxillerat i quart d’ESO respectivament i tots dos formen part del Programa Joves i Ciència. Ambdós han estat becats pel Programa CiMs-Cellex per realitzar el Batxillerat Internacional a Aula Escola Europea. Els apassionen les matemàtiques, la física i la informàtica, i els agradaria estudiar una carrera en algun d’aquests camps.

El projecte: recerca d’asteroides
El projecte consisteix en un algoritme per automatitzar la cerca d’asteroides, que fins ara recau en l’observació per part de professionals. El projecte inclou processos mai abans utilitzats en aquest àmbit per identificar, seguir i aportar informació essencial sobre tots els objectes en moviment en imatges del cel nocturn. Previsiblement, quan es posi en funcionament contribuirà a ampliar el catàleg astronòmic.

Com es seleccionen els joves per la fira Intel ISEF?
Els joves són seleccionats través d'una xarxa mundial de fires de ciències locals, regionals i nacionals. Cada país té el seu propi sistema educatiu, per tant, aquestes fires també són diferents segons el país o la regió. En el cas de Espanya/Catalunya, la fira que selecciona els estudiants és l’Exporecerca Jove, celebrada a Barcelona des de fa 19 anys i on els estudiants presenten i defensen els seus treballs de recerca o investigacions independents davant d’un jurat professional. Des de l’any 2012 els guanyadors de l’Exporecerca Jove tenen l’oportunitat de presentar el seu treball de recerca a l’Intel ISEF gràcies a la col·laboració de la Fundació Catalunya La Pedrera.

La Fundació Catalunya La Pedrera fomenta el talent científic
La Fundació Catalunya La Pedrera està compromesa amb la societat. Dins de l’àrea de coneixement  es desenvolupen projectes que transformen la societat amb accions d’innovació educativa, d’oferta d’oportunitats a joves en risc d’exclusió i amb el foment de la ciència i el pensament crític.