SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Món Sant Benet, 23/02/2018

El consum de productes d’alimentació ecològica a Espanya creix un 14% impulsat per les vendes als supermercats

L’estudi de Kantar Worldpanel i Fundació Catalunya La Pedrera presentat avui a Món Sant Benet constata aquest increment del consum de productes d’alimentació ecològica

Tot i això,  la penetració d’aquests productes a les llars espanyoles és baixa (42%) comparada amb altres països europeus (80%)

Carlo Petrini, fundador del moviment Slow Food, ha afirmat que el sistema d’alimentació actual és criminal i que cal canviar-lo

Durant la jornada, que ha comptat amb la participació de 250 persones, Joan Riera ha constatat que la salut té cada vegada més pes en les decisions de consum de productes d’alimentació

Unes 250 persones han assistit a la II Jornada anual de productes d’alimentació ecològics  de la Fundació Catalunya La Pedrera a Món Sant Benet. La sessió ha comptat amb la participació d’experts del sector. La inauguració ha anat a càrrec de la directora general, Marta Lacambra, que ha començat afirmant: "Hem d'imaginar un futur amb una Catalunya transformada: amb un paisatge cuidat, una alimentació de proximitat, pagesos que poden viure del seu treball i una comercialització justa".

Després de la inauguració, el fundador del moviment de l’Slow Food, Carlo Petrini, ha començat la seva intervenció assegurant que el sistema actual de producció alimentària és criminal i que cal canviar-lo. Ja que, com ha explicat durant la seva presentació, és el principal problema de salut mundial per malnutrició o hiperalimentació; és la primera causa del canvi climàtic –responsable del 34% de l’emissió de gasos, molt per sobre del sector del transport i del malbaratament de recursos, amb un consum del 75% de l’aigua per l’agricultura o la destrucció del 38% dels aliments produïts a escala mundial-; i també font de molts conflictes econòmics i polítics.

Com a conclusió a les seves reflexions sobre alimentació, Carlo Petrini ha assegurat que el nou sistema de producció d'aliments passa per crear un sistema de coproducció de proximitat, que connecti i uneixi els productors locals amb els consumidors locals.

Fort creixement del mercat de productes ecològics però lluny dels nivells de penetració a altres països europeus

En el marc de la trobada, s’ha presentat l’estudi "Mites i realitats sobre el consum de productes ecològics" realitzat per la consultora especialitzada en estudis de mercat Kantar Worldpanel i la Fundació Catalunya La Pedrera. L’informe radiografia el consum de productes d’alimentació ecològica, a les llars espanyoles i catalanes, a través de les dades de compra obtingudes al panel de 12.000 llars de la consultora.

En aquesta segona edició de l’informe es constata com el mercat de productes d’alimentació ecològica a Espanya està en plena expansió, amb un creixement d’un 14% el 2017 respecte el 2% de creixement del mercat d’alimentació tradicional. Tot i això, el nivell de penetració dels productes ecològics continua sent baix a Espanya (42%) respecte altres països europeus (80%). A Catalunya la tendència de creixement també és molt forta i amb nivells de penetració superiors a la mitjana estatal (53%).

El director de l’àrea d’alimentació de Kantar Worldpanel, Joan Riera, ha detallat com és aquest consum a Espanya i ha afirmat, en el marc de la jornada, que la salut té cada vegada més pes en les decisions de consum. El gruix de les vendes continuen realitzant-se a les botigues especialitzades (40% del total de vendes ecològiques), però el creixement del 2017 es concentra principalment als supermercats descompte (42% del creixement).

El perfil del consumidor tipus és el d’una persona major de 50 anys (55%) i que resideix en una llar petita (65%), d’1 o 2 persones. La motivació principal de compra d’aquest tipus de consumidor  és la de trobar més naturalitat i autenticitat als aliments, amb l’objectiu d’obtenir una millora en el plaer (25%) i el sabor (20%) dels productes consumits.

Tot i això, Riera destaca com el preu dels productes ecològics continua sent una de les grans barreres en la decisió de compra de les llars. Així, el 43% de respostes de l’estudi indiquen que el preu seria la primera característica que els faria decidir la compra d’un producte d’alimentació ecològica. Tot seguit trobem el sabor (36%) i més lluny el compromís social del producte (12,3%). Es confirma que el consumidor prima la relació qualitat-preu respecte la sostenibilitat del producte.

Finalment, l’estudi ha revelat com els consumidors prefereixen comprar productes de proximitat (77%) a ecològics (23%). En aquest sentit el consumidor entén per proximitat els productes amb origen a la seva comunitat autònoma (41%), la seva demarcació (47%) o municipi (55%).

Tendències, bones pràctiques i oportunitats del sector ecològic

En el marc de la jornada també s’han realitzat 2 taules rodones temàtiques sobre les perspectives, tendències, noves oportunitats i bones pràctiques del sector.

A la primera taula rodona han participat Jordi Balari, director de la Cooperativa MANS, David Campoy, director comercial i de desenvolupament de negoci de Ulabox, Joan Picazos, director general de Biocop i Joan Riera de Kantar Worldpanel.

A la segona taula hem pogut conèixer les bones pràctiques dels productors ecològics de la mà de Xavier Escuté, de la Fundació Catalunya La Pedrera, Jenny Vall-llebrera, de Gimeno Fruits, Enric Camprubí, de Pirinat, Josep Maria Mas, de Cultius Cal MAS i Joan Fernández, d’Oli Migjorn.

Amb la jornada d’avui la Fundació Catalunya La Pedrera dóna un pas endavant en la seva voluntat d'ajudar a estructurar el sector de productes d'alimentació ecològics i impregnar-lo de valors com la proximitat, la qualitat i el consum de productes de temporada.