SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 18/06/2018

L’escola Montserrat de Cornellà inaugura el laboratori ‘Joan Guinovart’ en el marc del projecte Escoles Tàndem

La Fundació Catalunya La Pedrera i l’IRB Barcelona fan una valoració molt positiva del projecte d’innovació pedagògica Escoles Tàndem

El nou laboratori de l’escola ha estat impulsat des del projecte Escoles Tàndem, gràcies a la col·laboració del IRB Barcelona i la Fundació Catalunya La Pedrera.

L’escola Montserrat i l’IRB Barcelona han culminat el projecte Escoles Tàndem que ha tingut la ciència com a eix vertebrador per afavorir la innovació pedagògica, l’èxit educatiu, el prestigi i la cohesió social del centre públic.

El projecte, que ha estat coordinat i finançat per la Fundació Catalunya La Pedrera, és un dels primers Tàndems entre una escola de Primària i un centre científic.

Avui han culminat els tres anys d’un procés d’innovació pedagògica basat en la ciència que l’escola pública Montserrat, del barri de Sant Ildefons a Cornellà de Llobregat, ha fet de la mà de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), gràcies al projecte Escoles Tàndem, impulsat i coordinat per la Fundació Catalunya La Pedrera. Aquest ha estat un del primers Tàndems, dels tretze impulsats per la Fundació fins avui, entre un centre de recerca i una escola de Primària.

L’escola Montserrat ho ha volgut celebrar amb una gran festa que ha aplegat les famílies, l’alumnat, els professors i les entitats col·laboradores, amb presència també d’autoritats municipals de Cornellà. El moment més simbòlic de la jornada, amb tallers d’experimentació i l’espectacle teatral “Clowntífics”, ha estat la inauguració del renovat laboratori de l’escola, que han anomenat “Laboratori Joan Guinovart”, en honor del científic de l’IRB Barcelona per la seva implicació.

L’actualització del laboratori ha consistit en reformes estructurals, renovació de material, la compra de set microscopis òptics nous, material per experimentar, gran mostra de teixits biològics preparats en laboratoris de l’IRB Barcelona, i més de 150 fitxes d’experiments que quedaran a l’escola.

Adquirir pensament crític i creatiu

Incorporar les bases del mètode científic, més enllà de les ciències, és una manera d’adquirir un pensament crític i creatiu”, ha destacat el Dr. Joan J. Guinovart i ex director de l’IRB Barcelona , defensor d’invertir en les fases inicials de l’educació per incidir en el futur de les properes generacions. “Estem molt agraïts i impressionats pel compromís de l’escola i de la Fundació per permetre fer realitat un projecte com aquest”, ha afegit.

Tres anys amb implicacions a llarg termini

El projecte Tàndem té una duració de tres cursos acadèmics però s’ha implementat de forma que tingui implicacions a llarg termini. Per això, s’ha fet especial incidència en la formació del professorat en noves metodologies i innovació educativa amb més de 30 hores de formació extraordinària per any; la implementació de noves metodologies a classe a través de Projectes d’Aula, amb més de 14 propostes (com ara, “La nit i el dia”, “El meu cos”, “La nutrició”, “Els invents”, “La sang”...) per Educació Infantil i els diferents cicles de Primària (de 3 a 12 anys), i amb més d’un centenar de tallers de manipulació. També s’ha assessorat al professorat en matèria científica. L’objectiu de tot plegat és apoderar els nens i joves en el procés d’aprenentatge.

Per a Anna I. Aso, directora de l’escola: “El Tàndem ha fet de la ciència un eix vertebrador que ha permès a l’alumnat desenvolupar la capacitat d’observació, manipulació i experimentació. I a més, ha estat una oportunitat per implementar modificacions a nivell de programació, currículum i avaluació, perquè l’alumnat assoleixi un aprenentatge més competencial”.

La ciència com a eina transformadora

“Avui hem de felicitar, celebrar i agrair als mestres de l’escola que han acceptat aquest repte d’introduir la ciència com una eina transformadora de l’educació”, ha expressat Lluís Farrés, director de Coneixement i Recerca de la Fundació Catalunya La Pedrera.

L’IRB Barcelona ha involucrat molts dels seus científics en aquesta projecte. Més d’una vintena d’investigadors han participat en les activitats programades, des d’entrevistes a científics, tallers amb l’alumnat durant la Setmana Cultural i la Setmana de la Ciència, formacions al professorat i visites tant de l’alumnat com dels professors al centre de recerca, entre moltes altres activitats.

Què són les escoles tàndem?

A les Escoles tàndem es concreta un projecte educatiu que gira a l’entorn d’una especialització en una matèria que singularitza el centre educatiu i el millora. L’especialització s’aconsegueix a través del partenariat de centres educatius amb institucions de referència, amb l’assessorament, seguiment i finançament de la Fundació i la col·laboració del departament d’Ensenyament.

Aquesta especialització pot variar segons la institució de referència que formi part del tàndem (música, ciències, anglès, matemàtiques, etc.) i no comporta obviar les competències bàsiques que tot alumne ha d’adquirir. Al contrari, l’especialització vol ser un element clau per potenciar aquestes competències bàsiques.

La Fundació Catalunya La Pedrera transforma la societat

La Fundació Catalunya La Pedrera està compromesa amb la societat. Dins de l’àrea de coneixement  es desenvolupen projectes que transformen la societat amb accions d’innovació educativa, d’oferta d’oportunitats a joves en risc d’exclusió i amb el foment de la ciència i el pensament crític, per a que nens i joves tinguin un futur millor i més just.

www.fundaciocatalunya-lapedrera.com / @PedreraFundacio/ www.facebook.com/ /LaPedrera.Fundacio

L’IRB Barcelona, amb l’educació científica

Creat el 2005 per la Generalitat de Catalunya i la Universitat de Barcelona, l'IRB Barcelona és Centre d'Excel·lència Severo Ochoa des de 2011. L’objectiu de l’IRB Barcelona és fer recerca d'excel·lència en biomedicina i millorar la qualitat de vida de les persones i, en paral·lel, potenciar la formació de talent, la transferència tecnològica i la comunicació social de la ciència. Els 25 laboratoris i set plataformes tecnològiques treballen per respondre a preguntes bàsiques en biologia i orientades a malalties com ara el càncer, la metàstasi, l’Alzheimer, la diabetis i malalties rares. És un centre internacional que acull al voltant de 400 treballadors de 32 nacionalitats. Està ubicat en el Parc Científic de Barcelona. L’IRB Barcelona forma part del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i la xarxa de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA).

www.irbbarcelona.org /@IRBBarcelona / www.facebook.com/irbbarcelona

Imatges: Mònica Chico, IRB Barcelona/Fundació Catalunya La Pedrera