28/06/2018

Estrena de ‘El retorn de l’aigua’ el documental de la recuperació de l’Estany d'Ivars i Vila-sana

EspaiNatura Estany Ivars i Vila-sana de Fundació Catalunya La Pedrera

Aquesta nit, s’estrena al Canal 33, 22.25 h, i a Lleida TV, 21.30 h el documental de Carles Farré "El retorn de l'aigua" que explica la vida, la desaparició i recuperació de l'antic Estany d'Ivars i Vila-sana, a la comarca del Pla d'Urgell. Al documental s’explica la participació de la Fundació Catalunya La Pedrera en la recuperació d’aquest estany que és el més gran de Catalunya en dimensions.

La seva recuperació ha esdevingut el projecte més important d'aquestes característiques que s'ha fet fins ara a Europa. Tots aquests esforços s’han vist recompensats amb el retorn d’una gran varietat d’ornitofauna. En aquest sentit, si es comparen les dades sobre la presència d’ocells d’abans de la restauració (2003-2004) amb les de després (2005-2009), el nombre total d’espècies ha passat de 112 a 220, cosa que suposa un increment del 96%.

La Fundació Catalunya La Pedrera va adquirir el 2005 l’espai natural on s’ubica l’Estany d’Ivars i Vila-sana amb l’objectiu de sumar-se a la iniciativa impulsada per l’Ajuntament d’Ivars de recuperar aquesta llacuna, que va ser dessecat l’any 1951.

La recuperació de l'estany es va culminar l'any 2009 amb la finalització del procés d'ompliment d'aquesta llacuna natural que va ser dessecada per interessos empresarials durant la postguerra espanyola. Des d’aleshores, l'estany torna a formar part del paisatge de la plana d'Urgell, fet que ha permès que les generacions més veteranes de la zona recobrin una imatge viva del passat que fins ara només podien veure en paper.

+Info: http://www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/content/espai-natura-estany-divars-i-vila-sana