12/01/2018

230 estudiants experimentaran en onze centres de recerca puntals del país

Els participants

Unes 600 persones han assistit aquesta tarda a l'acte inaugural del programa "Bojos per la Ciència" de la Fundació Catalunya La Pedrera a Món Sant Benet. La iniciativa compta enguany amb la participació d'un total de 227 estudiants de batxillerat d'arreu de Catalunya.

"Bojos per la Ciència" s'adreça a joves que tenen interès i mostren aptituds en el camp de les ciències. A partir de demà i durant els pròxims mesos, estudiaran en centres de recerca de referència del país. Podran treballar amb els seus investigadors, guanyant experiència pràctica en les últimes metodologies d'avantguarda.

El programa compta aquest 2018 amb nou cursos diferents, un més que en la darrera edició. S'hi suma l'enginyeria biològica, que s'impartirà a l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i que en el seu primer any té 25 inscrits. En paral·lel es mantenen els programes per a “bojos” per la biomedicina, la bioquímica, l’economia, la  física, la química, les matemàtiques, la natura i les noves tecnologies.

L'acte inaugural ha comptat amb el testimoni de tres exbojos que han recordat el seu pas pel programa. Eric Matamoros, participant el 2013, ha explicat com el va ajudar a decantar-se per estudiar bioquímica. Matamoros acaba de dissenyar una app que serveix per escanejar la pell i detectar possibles tumors a la pell.

També han intervingut Guillem Megías i Gerard Pascual, participants el 2014, i que el passat octubre van ser notícia per enviar a l'estratosfera un globus amb un detector de muons per comprovar la teoria de la relativitat d'Einstein.

La inauguració del curs ha comptat amb una conferència magistral a càrrec del físic Gustau Catalán, investigador Icrea a l'Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), qui ha fet una crida als participants a aprofitar aquesta experiència. Catalán és conegut per haver descobert que els materials semiconductors, generen electricitat quan es doblen. Aquest avenç obre la via a múltiples aplicacions industrials, des de dispositius mèdics fins millores en els telèfons mòbils.

L'acte també ha comptat amb els parlaments del Director de l'Àrea de Coneixement i Recerca de la Fundació Catalunya La Pedrera, Lluís Farrés, i dels representants dels centres de recerca on els estudiants cursaran els seus estudis.

La Fundació Catalunya La Pedrera està compromesa amb la societat. Dins de l’àrea de coneixement  es desenvolupen projectes que transformen la societat amb accions d’innovació educativa, d’oferta d’oportunitats a joves en risc d’exclusió i amb el foment de la ciència i el pensament crític.

Des del 2013 "Bojos per la Ciència" ha comptat amb la participació de prop de 1.250 estudiants de batxillerat. Nascut amb l'objectiu d'ajudar als joves amb interès per la ciència a decidir el seu futur acadèmic, ha servit per despertar el talent científic de molts joves que han elaborat projectes que s'han acabat convertint en casos d'èxit.