15/03/2018

La Fundació Catalunya La Pedrera presenta l'exposició antològica del fotògraf Xavier Miserachs

Marta Lacambra i Laura Terré a la roda de premsa de presentació de l'exposició de Miserachs

La Fundació Catalunya La Pedrera ha presentat avui als mitjans de comunicació l’exposició «Miserachs. Epíleg imprevist» que exhibeix el treball i la figura d’aquest destacat fotògraf a través d’una àmplia selecció de fotografies que la converteixen en l’exposició més important que s’ha fet fins avui. «Miserachs. Epíleg imprevist» es podrà visitar a partir d’aquest divendres, 16 de març, i fins el 15 de juliol a La Pedrera.

L’exposició, comissariada per la historiadora de la fotografia Laura Terré, presenta  una acurada selecció de més d’un centenar de fotografies.  «Miserachs. Epíleg imprevist»  es proposa reivindicar i redescobrir la prolífica trajectòria de Xavier Miserachs amb una antologia que aporta una visió de conjunt de la seva obra, tant en blanc i negre com en color, però que també permet destacar-ne les característiques més singulars.

La directora general de La Fundació Catalunya La Pedrera, Marta Lacambra, ha declarat a la roda de premsa celebrada avui que  "descobrirem una exposició perfecta, amb un to càlid que sorprendrà i que és la primera antològica dels darrers 25 anys" .

Laura Terré: Miserachs ha experimentat en tots els camps de la fotografia”

L’exposició ofereix un recorregut per l’obra de Miserachs: els seus interessos més íntims, els reportatges i els retrats lligats a la història de la segona meitat del segle XX. Una selecció d'imatges del seu ingent arxiu que per primera vegada s'ha tingut en compte de manera  global: de les fotos de l'amateur a les del professional, del blanc i negre al color, i de l'experimentació a la feina per encàrrec, per completar els tòpics que han fet d'aquest fotògraf tot un clàssic.

Miserachs renova la fotografia  amb una visió humana

Xavier Miserachs (Barcelona, 1937-1998) és, sens dubte, un dels fotògrafs de referència del nostre país, i membre destacat de la nova generació que va dur a terme una profunda renovació de la fotografia documental en el context de l’Espanya de la transició, i que, a finals dels anys seixanta, amplià la seva activitat amb la fotografia en color en la publicitat, el reportatge i la fotografia editorial, un corpus, aquest darrer, força més desconegut que el seu mític treball en blanc i negre.

Gràcies a la sensibilitat envers les persones, el sentit de l'humor i la intel·ligència de Miserachs, els seus reportatges tenen la força d'uns assajos crítics propers a l'autobiografia, de manera que la seva obra constitueix una semblança de la segona meitat del segle XX, així com el retrat viu i fresc de l’actitud del fotògraf davant la vida. Terré ha comentat que  “va ser un fotògraf molt versàtil que va centrar-se en temàtiques i llenguatges. És senzill perquè mira les coses senzilles de la vida i profund perquè quan t'ho presenta et fa pensar”.

Amb aquesta exposició, la Fundació Catalunya La Pedrera continua amb la línia de la recuperació de la memòria dels fotògrafs més destacats de la segona meitat del segle XX i  amb la voluntat d’apropar la cultura a tota la societat.