29/01/2018

VIII Edició del Premi Vanguardia de la Ciència

Imatges dels seleccionats

Aquest premi és fruit de la col·laboració entre la Fundació Catalunya La Pedrera i el Grup Godó i té com a objectiu la promoció i el foment de l’excel·lència científica. La Fundació i La Vanguardia conviden a tothom a votar la millor investigació de l’any a l’Estat Espanyol.

Vuit investigacions de diferents àmbits de la ciència com la física, la química, la biologia i les ciències socials han estat seleccionades per un comitè científic interdisciplinar, entre els seus membres hi ha Lluís Farrés Director de Coneixement i Recerca Fundació Catalunya La Pedrera. Els  finalistes del premi Vanguardia de la ciència  ja es poden votar a través de La Vanguardia. La votació estarà oberta fins el 28 de febrer a les 23.59.

Els candidats d’aquesta edició són:

- Federica Bertocchini (Institut de Biomedicina i Biotecnologia de Cantàbria) pel descobriment d’una espècie de cucs que digereix plàstic, el que obre la via a biodegradar els residus de plàstic en lloc d'acumular-los.

- Marc Claret (institut Idibaps) i Antonio Zozano (Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona) per la identificació d'un grup de neurones que regulen la secreció d'insulina, el que revela una via de comunicació fins ara desconeguda entre el cervell i el pàncrees.

- Ruben Durant (Universitat Pompeu Fabra) per haver demostrat amb dades que hi ha polítics que planifiquen les seves actuacions per burlar la vigilància dels mitjans de comunicació i no haver de donar explicacions davant els ciutadans.

- Ben Lehner (Centre de Regulació Genòmica) i Tanya Vavouri (Institut de Recerca de Leucèmia Josep Carreras) per haver demostrat que l'entorn en què viu un animal afecta al seu genoma d'una manera que es transmet a les generacions següents.

- Ruben Martin i Francisco Juliá-Hernández (l'Institut Català d'Investigacions Químiques) per haver obtingut un catalitzador que permet fabricar productes com detergents, lubricants i cosmètiques de manera neta i sostenible.

- Ángela Nieto i Óscar Ocaña (de l'Institut de Neurociències d'Alacant) per haver descobert per què el cor se situa a l'esquerra del cos al llarg del desenvolupament embrionari.

- Jose Luis Ortiz (de l'Institut d'Astrofísica d'Andalusia) per haver descobert que el planeta nan Haumea té un anell, a més de dues llunes.

Hugues de Riedmatten (l'Institut de Ciències Fotòniques) per haver construït la primera xarxa de comunicació quàntica híbrida del món, el que suposa un primer pas cap al desenvolupament d'un internet quàntic.

Durant el mes de febrer es publicaran entrevistes als autors de les vuits investigacions seleccionades a La Vanguardia, per tal de conèixer amb més profunditat els seus perfils i les seves descobertes.

Les tres investigacions més votades s'anunciaran el primer diumenge de març. Els autors d'aquestes tres investigacions seran convidats a presentar els seus resultats en l'acte de lliurament del premi, que se celebrarà en una data encara per determinar a La Pedrera.

Premi a l'excel·lència científica

Amb iniciatives com el premi Vanguardia de la ciència, la Fundació Catalunya La Pedrera fomenta l'excel·lència i apropa la recerca a la societat.  La Fundació desenvolupa projectes que transformen la societat amb accions d’innovació educativa, d’oferta d’oportunitats a joves en risc d’exclusió i treballa per despertar i acompanyar les vocacions científiques per garantir el futur de la recerca al nostre país.

El premi és una iniciativa conjunta de la Fundació Catalunya La Pedrera i del Grup Godó. Aquest guardó es va crear al 2011 amb l'objectiu de donar visibilitat a la recerca d'excel·lència que es realitza a Espanya.