23/04/2013

11a edició de la Fira «Recerca en directe»

11a edició Fira "Recerca en Directe"

Els dies 23, 24 i 25 d’abril La Pedrera acull la 11a edició de la Fira «Recerca en directe». L’objectiu d’aquest esdeveniment, que organitza anualment el Parc Científic de Barcelona i la Fundació de Catalunya–La Pedrera, és mostrar diversos projectes que es duen a terme a centres i instituts de recerca de Barcelona per apropar la ciència a tots els ciutadans i fomentar vocacions científiques entre els joves.

Enguany seran sis els grups d’investigadors que traslladaran part del seu laboratori a aquest emblemàtic espai, a fi que els visitants puguin participar en els seus experiments actuals amb els mateixos instruments i materials amb què fan la seva recerca. Per fomentar la interacció amb el públic, a cada estand els assistents hauran de resoldre un enigma tot seguint la metodologia científica.

Descobrir què passa al cervell quan sentim música; crear un nou medicament fent servir pèptids i proteïnes; experimentar com la llum viatja a través dels nostres teixits; enregistrar l’activitat del nostre cos i interpretar els senyals biomèdics; modificar l’activitat de diversos gens per prevenir o curar el càncer; o esbrinar com conviuen dues llengües en un mateix cervell són els projectes en què podran participar els visitants.

El cervell ressona amb els sons

Grup de Recerca en Neurociència Cognitiva

Universitat de Barcelona (UB)

L’oïda és el primer òrgan sensorial que es desenvolupa i mai deixa de funcionar, encara que estiguem dormint o anestesiats. El nostre cervell és capaç de percebre i analitzar els diferents sons que ens envolten,  som capaços de distingir i entendre els fonemes de la parla així com també de diferenciar els diferents acords d’una cançó. Vine i t’ensenyarem què li passa al cervell quan sentim música!

Medicament, on vas?

Disseny, síntesi i estructura de pèptids i proteïnes

Institut de Recerca Biomèdica (IRB)

Alguns fàrmacs poden provocar efectes secundaris. Mitjançant la utilització de pèptids, dirigits únicament allà on ens interessa, som capaços de dirigir els medicaments allà on són necessaris, evitant efectes secundaris indesitjats. Vine i ajuda’ns a crear un nou medicament!

Senyals biomèdics del cos humà

Grup de processament i interpretació de senyals biomèdics

Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC)

L’enregistrament de senyals biomèdics ens permet conèixer com funcionen alguns sistemes del cos humà i ens ajuda a estudiar malalties com la insuficiència cardíaca o la insuficiència respiratòria. Vine i enregistra l’activitat del teu cos i descobreix com es processen els senyals.

Viatgem fins els vasos sanguinis del nostre cos amb la llum

Grup  d’Òptica Mèdica

Institut de Ciències Fotòniques (ICFO)

La fotònica és la ciència que explora la llum i les seves aplicacions pràctiques. Avui dia són pocs els àmbits en què no intervenen aquestes tecnologies, i la medicina no n’és una excepció. Investiga què li passa a la llum quan viatja a través dels nostres teixits i descobreix què els passa als nostres vasos sanguinis quan fem esport!

Càncer de mama: quan l’ordre dels factors, sí que altera el producte

Centre de Regulació Genòmica (CRG)

El càncer és una malaltia complexa on hi estan implicats molts gens. És necessari saber com funcionen aquests gens per tal de poder prevenir o curar la malaltia. Nosaltres som capaços de fer variar l’activitat de diversos gens implicats. Vine a entendre una mica més el mecanisme del càncer.

Ciutat bilingüe, cervell bilingüe

Center for Brain Cognition

Universitat Pompeu Fabra Barcelona (UPF)

Com perceben el llenguatge els nadons? Com reconeixen la llengua materna? Quan comença a distingir-se un cervell monolingüe d’un bilingüe? Vine a descobrir com conviuen dues llengües en un mateix cervell i quines tècniques s’utilitzen per estudiar malalties que afecten al llenguatge.

Què investiguem al batxillerat?

Programa Recerca a Secundària 2012-2013

Com cada any, el Parc Científic de Barcelona i la Fundació Catalunya - La Pedrera concedeixen tres premis als millors treballs de recerca dels estudiants de batxillerat, que han participat al programa Recerca a Secundària, per fer la seva recerca sota la tutela d’un investigador de les entitats ubicades al PCB. Vine a veure quins han estat els guanyadors i quin tipus de recerca han dut a terme.

De 10 a 14 està reservat a grups escolars, es pot visitar la fira gratuïtament des de les 16 fins a les 20.