SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Món Sant Benet - Barcelona , 11/06/2019

Patrimoni, turisme i sostenibilitat, eixos centrals del 5è Congrés Internacional sobre Alimentació

Un any més la Fundació Alícia, juntament amb l’Observatori de l’Alimentació Odela de la Universitat de Barcelona, impulsen el V Congrés Internacional  sobre alimentació que, enguany, se centra en la relació entre el patrimoni, el turisme i la sostenibilitat. Un conjunt de ponències, taules rodones i comunicacions que es duran a terme a La Pedrera el proper 19, 20 i 21 de juny i que tenen com a prèvia una jornada pràctica, el dia 18, a la Fundació Alícia.

Un pre-congrés tècnic de caràcter pràctic

Un dia abans de l’inici del Congrés, el dimarts 18 de juny, la Fundació Alícia acollirà un pre-congrés tècnic a Món Sant Benet en el qual es desenvoluparan tallers concrets i activitats de caràcter pràctic al voltant d’una de les especialitats del sistema R+D+i d’Alícia.

El pre-congrés pretén ser un espai de transferència de coneixement i de debat sobre l’experiència de professionals dedicats a la gestió, creació i manteniment dels recursos patrimonials alimentaris. A través de casos concrets s’abordarà la complexitat del procés de patrimonialització que té com a objectiu fomentar, a partir d’activitats de turisme, oci i lleure, el desenvolupament territorial i la seva sostenibilitat.

Així, durant la jornada es realitzaran diferents sessions de treball pràctic al voltant de temes com la creació de productes turístics sostenibles a partir del patrimoni alimentari, l’anàlisi de com mengem, amb degustació inclosa, o un taller de creativitat sobre com donar suport a les petites empreses i/o artesans agroalimentaris. Totes les sessions emmarcades en la temàtica general del congrés.

La jornada inclou també un àpat, l’àpat Catalunya, vinculat a les tradicions gastronòmiques catalanes i als productes del territori amb un tast guiat en que es donaran a conèixer algunes particularitats sobre les seves menges.

L’Àpat Catalunya és un projecte que la Fundació Alícia ha desenvolupat amb PRODECA, promotora dels aliments catalans, de la Generalitat de Catalunya. La voluntat és generar un format d’àpats que expliquin la cuina i la cultura gastronòmica catalana a un públic estranger i que serveixen per promocionar els productes produïts al territori.

El V Congrés Internacional de Patrimonis Alimentaris a La Pedrera

Josep Roca, del celler de Can Roca serà l’encarregat d’inaugurar el congrés amb la conferència Geografia física i geografia humana. Sobre gastronomia i sostenibilitat . Una conferència inaugural plena d’intencions que anirà seguida d’una taula rodona sobre polítiques en favor de les cultures alimentàries amb la presència de membres d’universitats nacionals i internacionals com la URGN de Brasil, la Université de Toulouse Jean-Jaurès de França o la Taylor’s University Lakeside Campus de Malasia.

Durant el congrés, que s’allargarà fins al divendres 21 de juny, es realitzaran més de 150 comunicacions orals sobre temes vinculats a l’eix temàtic del congrés i diverses taules rodones, entre les quals en destaca, per exemple, la de Qui, què i com es difonen i comuniquen els missatges de valorització del patrimoni alimentari, moderada pel director de la Fundació Alícia, Toni Massanés, o Polítiques públiques en favor de cultures alimentàries amb la participació del prestigiós sociòleg Jean-Pierre Poulain.

La inscripció al Congrés i Pre-Congrés i la informació completa de les intervencions pot consultar-se aquí: http://www.ub.edu/odela/es/v-congres-internacional-patrimonis-alimentaris-turismes-sostenibilitats/

Sobre la Fundació Alícia

La Fundació Alícia, situada al complex de Món Sant Benet, forma part de la Fundació Catalunya La Pedrera.

Alícia és un centre de recerca en cuina. Un centre on s’investiga en productes i processos culinaris, on s’innova i es treballa per millorar l’alimentació de les persones, amb especial atenció a les restriccions alimentàries i altres problemes de salut, on es fomenta la millora dels hàbits alimentaris i on es dona valor al patrimoni alimentari i gastronòmic dels territoris.

Sobre l’Observatori de l’Alimentació de la Universitat de Barcelona

L’Observatori de l’Alimentació ODELA és un grup de recerca consolidat vinculat al Departament d’Antropologia Social de la Universitat de Barcelona interessat en la gestió del coneixement sobre l’alimentació i la salut.

Està integrat per un equip d’investigadors i investigadores qualificades de diferents especialitats, i majoritàriament relacionades amb les universitats catalanes i entitats socials amb seu a Barcelona. Té una àmplia experiència en l’estudi de les pràctiques i actituds alimentàries en qualsevol de les fases de la cadena agro-alimentària i està al servei dels actors de la vida econòmica i social.

Per a més informació i/o assistència a l’acte:

Comunicació Fundació Catalunya La Pedrera

Telèfons: 93 214 25 39

689 386 777 (Isabel Palà)

625 365 560 (Alba Tosquella)

premsa@fcatalunyalapedrera.com / comunicacio@monstbenet.com