Gestió d'hàbitats

L’any 2005 la Fundació va afegir-se a la iniciativa de l’Ajuntament d’Ivars de restaurar l’estany d’Ivars i Vila-sana, dessecat el 1951, assumint la compra de les més de 30 ha de riba del futur estany i finançant part de les obres i treballs de restauració, que es van dur a terme al llarg d’aquell any. Fet això, la Fundació va signar un conveni amb el consorci en què li cedia l’ús dels terrenys adquirits.

L’estany va començar a embassar-se a l’abril del 2005 i a principis del 2009 va assolir la màxima capacitat, fet que el va convertir, amb 126 ha d’extensió, en la llacuna més gran de Catalunya. Tots aquests esforços s’han vist recompensats amb el retorn d’una gran varietat d’ornitofauna. En aquest sentit, si es comparen les dades sobre la presència d’ocells d’abans de la restauració (2003-2004) amb les de després (2005-2009), el nombre total d’espècies ha passat de 112 a 220, cosa que suposa un increment del 96%.