SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Món Sant Benet , 12/09/2019

La Fundació Catalunya La Pedrera construeix una rampa de peixos al meandre de Món Sant Benet

La Fundació Catalunya La Pedrera impulsa una nova acció mediambiental al complex de Món Sant Benet. Es tracta de la construcció d’una rampa de peixos a la resclosa de Món Sant Benet, al riu Llobregat, entre Sant Fruitós de Bages i Navarcles amb l’objectiu de facilitar la mobilitat dels peixos i altres animals propis del riu, com tortugues, crancs, llúdrigues i insectes, que actualment no poden franquejar la resclosa.

L’actuació neix per iniciativa pròpia de la Fundació i vol ser una intervenció mediambiental exemplar que doni visibilitat a aquest tipus d’accions necessàries per mantenir un bon estat de conservació dels nostres ecosistemes fluvials i assegurar-ne la funcionalitat. Al llarg del riu Llobregat hi ha al voltant d’unes 100 rescloses que poc a poc es van permeabilitzant, permetent un millor moviment de la fauna. Els treballs concrets a la resclosa de Món Sant Benet compten amb estudis i càlculs previs i amb el vist i plau de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).

La rampa de peixos mantindrà la seva funcionalitat en el rang de cabals d’aigua habitual del riu Llobregat i servirà per a totes les espècies de peixos pròpies del tram mig del Llobregat (anguila, barb cua-roig, bagra catalana i truita comuna). L’estructura s’ha pensat perquè quedi totalment integrada en el paisatge.

La rampa de peixos se senyalitzarà amb una sèrie de plafons interpretatius i no es descarta la possibilitat de realitzar futures accions didàctiques que hi donin visibilitat i posin en valor l’actuació.

La intervenció a la zona va iniciar-se a finals d’agost i és previst que finalitzi a mitjans de desembre. El sediment que s’extregui del riu si és vàlid un cop analitzat, s’utilitzarà als Horts de Món Sant Benet.

Rampa de peixos: intervenció de millora en la connectivitat dels rius

Les construccions de rescloses solen crear discontinuïtats en el curs fluvial dificultant i impedint la mobilitat dels peixos. Per evitar-ho i fer més rica la fauna en aquests punts solen construir-se els anomenats connectors fluvials, coneguts com a escales o rampes de peixos. Aquests connectors guanyen desnivell progressivament i ajuden als peixos a superar les infraestructures.

L’actuació mediambiental de recuperació de la connectivitat fluvial al meandre de Món Sant Benet és una iniciativa de la Fundació Catalunya La Pedrera i té un cost de 180.000 euros.

Món Sant Benet, un equipament de la Fundació Catalunya La Pedrera

A la Fundació Catalunya La Pedrera, que gestiona Món Sant Benet, ajudem les persones a construir un futur millor i més just.  Per això, oferim oportunitats als que més ho necessiten, fomentem el talent, la creació i l’educació, i, conservem el patrimoni natural i cultural.

Per a més informació podeu contactar a:

Comunicació Fundació Catalunya La Pedrera

Telèfons: 93 214 25 39

689 386 777 (Isabel Palà)

625 365 560 (Alba Tosquella)

premsa@fcatalunyalapedrera.com / comunicacio@monstbenet.com