SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 18/06/2018

Es presenta la primera Comunitat Dementia Friendly de l’Estat

La Fundació Catalunya La Pedrera, a través del programa REMS (Reforç i Estimulació de la memòria i la Salut), implanta un projecte a Vilanova i la Geltrú per millorar la integració social de les persones amb dèficits de memòria, seguint models internacionals

Una de les accions del projecte és un decàleg de bones pràctiques, realitzat amb la col·laboració dels propis participants, amb l’objectiu de mostrar com volen ser tractats pel seu entorn

Durant la presentació del projecte avui a l’espaiSocial de Vilanova, la Claire Goodman, experta anglesa, ha parlat sobre la importància de tractar a la persona amb demència com a ciutadà, no com a malalt

L’espaiSocial de Vilanova i la Geltrú de la Fundació Catalunya La Pedrera ha presentat avui una acció comunitària per fer que la ciutat esdevingui una Comunitat Dementia Friendly. És a dir, un lloc amable i acollidor amb les persones que pateixen algun tipus de malaltia neuro-degenerativa i/o deteriorament cognitiu, treballant per millorar la seva inclusió social i el coneixement i la comprensió que la ciutadania té d’aquesta realitat.

La Fundació ha posat en marxa aquest projecte de Comunitat Dementia Friendly, la primera a l’estat Espanyol, seguint models internacionals ja existents, com Japó, on va sorgir al 2004; o Anglaterra; els dos únics països on actualment hi ha estructura i regulació en matèria de Comunitat Dementia Friendly. En aquests països el model s’ha posat en pràctica amb molt d’èxit, i el seu objectiu ha estat el de reduir estereotips i prejudicis que afecten a aquest col·lectiu, i aportar solucions basades en la comunitat.

El projecte “Vilanova i la Geltrú Dementia Friendly”

L’Albert Llussà, coordinador de l’espaiSocial de Vilanova de la Fundació Catalunya La Pedrera ha explicat avui com es va iniciar: “amb un treball amb els participants del seu programa REMS (Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut). Com a protagonistes del projecte, els més de 40 participants del programa es van organitzar en grups per reflexionar, compartir i explicar quines són les dificultats amb les quals es troben diàriament quan surten al carrer, relacionades amb aspectes com la memòria, la desorientació, la comunicació, la pròpia identitat i l’aïllament social”.

Un cop recollida aquesta informació de primera mà per part dels protagonistes i dels seus familiars, aquestes vivències s’han materialitzat en un decàleg que té per títol “Com volem ser tractades les persones amb dèficits de memòria”, i que presenta pautes i consells que tenen com a objectiu millorar la convivència i promoure les bones pràctiques entre els veïns i veïnes de Vilanova i la Geltrú.

Aquest decàleg es presenta en forma de díptic i cartell, materials que a partir de demà es distribuiran per totes les llars; així com comerços de la ciutat; biblioteques, museus, hospitals, escoles; entre d’altres, amb l’objectiu que la comunitat estigui informada i conscienciada, ja que com afirma l’experta anglesa, Claire Goodman: “No et converteixes en una Comunitat Dementia Friendly de la nit al dia, és un procés, un camí a recórrer que porta molta feina”.

El projecte compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vilanova, i el disseny i la marca l’ha fet la Cristina Jiménez, alumna de CFGS de Gràfica Publicitària de l’EMAID, l’Escola Municipal d’Art i Disseny de Vilanova.

Visió internacional de la mà d’una experta anglesa

Durant la presentació s’ha comptat amb Claire Goodman, professora de Recerca en Salut a la Universitat de Hertfodshire i Directora de l’Institut Nacional de Recerca en Salut de l’Est d’Anglaterra, que ha fet una xerrada sobre “Les Comunitats Dementia Friendly a Gran Bretanya”. La professora Goodman ha remarcat que les persones amb demència han de participar a la comunitat. “S’ha de parlar amb ells i no sobre ells” i és que el diagnòstic no els defineix com a persona: “Són ciutadans, com qualsevol altre, que tenen molt a dir i amb ganes de seguir fent coses”, ha puntualitzat.

Durant la seva ponència ha destacat, sobretot, la importància de l’estratègia i l’anticipació per part de l’Administració, ja que cada vegada hi haurà més persones amb demència i s’haurà de saber com actuar a nivell de comunitat. “Que tothom sigui conscient de les necessitats d’aquestes persones és molt important, així una persona amb demència podrà “córrer riscos” en el seu dia a dia, sortir al carrer, anar a comprar...” ha declarat; “i per això és molt important el compromís polític i actors clau que ajudin a impulsar-ho a la comunitat”.

Amb aquesta acció Dementia Friendly, la Fundació continua treballant per les persones amb l’objectiu de transmetre una imatge positiva de la vellesa i de les persones grans amb demència; així com la imatge d’una ciutat i una societat sensible i inclusiva, fent visible l’existència d’aquesta realitat social. La finalitat última és que la “Comunitat Dementia Friendly” s’estengui a la resta dels 25 espaisSocials que la Fundació té repartits per Catalunya.

El programa de reforç de la memòria de la Fundació

Durant la presentació a l’espaiSocial de Vilanova, la Mònica Duaigües, responsable de Serveis a la Dependència de la Fundació Catalunya La Pedrera ha explicat el programa REMS. Es tracta d’un programa de la Fundació adreçat a persones amb deteriorament cognitiu, que siguin autònomes en les seves activitats de la vida diària i tinguin la necessitat de mantenir-se actives i ser actores del seu propi procés. El programa té per objectiu millorar la qualitat de vida dels participants, promovent el seu apoderament i fomentant les relacions interpersonals.