SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 15/10/2019

Les superplantes per combatre el canvi climàtic al Ciència Afterwork

Joanne Chory, biòloga que ha estat guardonada amb el Premi Princesa d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica del 2019 pel seus estudis per combatre el canvi climàtic amb plantes, participarà al Ciència Afterwork a La Pedrera, el proper dilluns 21 a les 19h

La Fundació Catalunya La Pedrera, en col·laboració amb el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG), rebrà dilluns 21 d’octubre a Joanne Chory, catedràtica i directora del Laboratori de Biologia Molecular i Cel·lular de les plantes de l’Institut Salk (San Diego, Califòrnia), qui conversarà amb Michele Catanzaro, divulgador científic, en el marc del Ciència Afterwork.

La biòloga i el periodista parlaran sobre com les anomenades superplantes, que s’estan desenvolupant a l’Institut Salk, podran combatre el canvi climàtic gràcies a què s’incrementarà notablement la seva capacitat natural de capturar i emmagatzemar el CO2 al sòl.

La Dra. Chory lidera la Harnessing Plants Initiative (HPI) de l’Institut Salk un dels avenços pel qual ha estat guardonada amb el Premi Princesa d’Astúries d'Investigació Científica i Tècnica del 2019. Aquesta iniciativa vol combatre el canvi climàtic optimitzant la capacitat natural de les plantes de captar i emmagatzemar carboni i adaptar-se a les diferents condicions climàtiques. Chory i l’equip de l’HPI tenen com a objectiu aconseguir que les plantes, i les seves arrels, siguin més grans i robustes per tal que puguin absorbir quantitats més grans de carboni enterrant-lo al sòl en forma de suberina, una substància rica en carboni natural. L’equip científic de l’Institut Salk utilitza tècniques genètiques i genòmiques d’avantguarda per desenvolupar aquestes plantes ideals que capturen més CO i milloren la qualitat del sòl agrícola.

Convidada pel Centre de Recerca en Agrigenòmica, Joanne Chory es desplaçarà a Barcelona provinent d’Oviedo, on haurà assistit a la cerimònia d’entrega del Premi Princesa d’Astúries. Durant la seva estada a Barcelona, la biòloga també visitarà les instal·lacions del CRAG, on es podrà trobar amb la que fou la seva estudiant postdoctoral Ana I. Caño-Delgado, actualment investigadora del Centre situat a Cerdanyola del Vallès.

Joanne Chory (Methuen, EUA., 19 de març de 1955) es va graduar en Biologia a l'Oberlin College (Ohio) i es va doctorar en Microbiologia a la Universitat d'Illinois a Urbana-Champaign el 1984. Va realitzar estudis postdoctorals a Harvard i el 1988 es va incorporar a l'Institut Salk, on ha ocupat diferents càrrecs, entre ells el de directora del Laboratori de Biologia Cel·lular i Molecular de Plantes. Des de 1997 és investigadora del Howard Hughes Medical Institute i, des de 1999, és també professora associada de la Universitat de Califòrnia a San Diego. El seu camp de recerca s'ha centrat en l'estudi dels mecanismes que regulen el funcionament de les plantes, des del nivell molecular fins al cel·lular, així com les reaccions d'aquestes a condicions d'estrès ambiental. Per dur a terme les seves investigacions ha utilitzat un organisme model, l'Arabidopsis thaliana, desvetllant aspectes rellevants sobre els gens implicats en funcions com la sensibilitat a la llum, les hormones que regulen el creixement de la planta i la resposta davant l'estrès hídric. Són especialment reconegudes les seves aportacions sobre el paper del fitocrom, una proteïna vegetal sensible a la llum vermella i infraroja, i la coregulació de gens que participen en la fotosíntesi.

La Fundació Catalunya La Pedrera promou activitats culturals que fomenten les arts i el pensament i que busquen reflexionar per una societat més justa.

Amb el Ciència AfterWork, la Fundació Catalunya La Pedrera vol estimular el pensament científic donant veu als investigadors que estan al capdavant de la recerca de frontera en l’actualitat.

El Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) és un centre que forma part del sistema CERCA de la Generalitat de Catalunya, i que es va establir com a consorci de quatre institucions: el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de Barcelona (UB). La investigació del CRAG s’estén de la investigació bàsica en biologia molecular de plantes i animals de granja, a les aplicacions de tècniques moleculars per la millora genètica d’espècies importants per l’agricultura i la producció d’aliments en estreta col·laboració amb la indústria. El CRAG ha estat reconegut com a “Centre d’Excel·lència Severo Ochoa 2016-2019” pel Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.