SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 26/11/2019

António Lobo Antunes:“Barcelona és casa fora de Portugal”, l’escriptor conversa aquesta tarda amb Xavi Ayén a La Pedrera

La Fundació Catalunya La Pedrera presenta avui una nova sessió del cicle Converses a la Pedrera amb la participació del reconegut escriptor António Lobo Antunes, que visita Barcelona per conversar avui a les 19h a La Pedrera amb Xavi Ayén, periodista cultural i literari amb motiu de la presentació del seu nou llibre ‘De la naturaleza de los dioses’.

Durant la presentació d’aquest matí a la premsa, la directora general de la Fundació Catalunya La Pedrera Marta Lacambra ha fet referència a escriptors de la mida de Lobo Antunes que han passat pel cicle Converses a La Pedrera, que ja porta vuit edicions, com Zygmunt Bauman, Tom Wolfe, Zadie Smith o Yotam Ottolenghi, que fan de La Pedrera “un espai de reflexió i divulgació”.

Lobo Antunes:’Només hi ha dues coses que valen la pena a la vida, l’amor i l’amistat. La resta és una merda”

Lobo Antunes ha explicat que se sent molt bé a la ciutat: “Barcelona és casa fora de Portugal”- i ha afegit- “trobo molt a faltar la Carme Balcells”. L’autor de ‘De la naturaleza de los dioses’  ha qualificat el llibre de “novel·la que reflecteix la història recent de Portugal, on les classes socials estaven molt marcades”. Ha recordat la seva història personal i familiar, “vinc d’una família privilegiada, quan jo era petit i arribava a casa i la gent s’aixecava quan jo entrava, no ho entenia”. Lobo Antunes ha declarat que la novel·la està amarada de la seva experiència vital, de la guerra i de la violència, per concloure que: ’Només hi ha dues coses que valen la pena a la vida, l’amor i l’amistat. La resta és una merda”.

El llenguatge sagaç i el maneig exquisit de la memòria d'António Lobo Antunes ens submergeixen dins dels dilemes morals que la corrupció i el poder comporten en la polifònica ‘De la naturaleza de los dioses’.

Fàtima, una modesta llibretera de Cascais, coneix una dona gran a qui entrega llibres en la seva mansió a prop de la mar. Però el que la dona busca no són lectures, sinó un interlocutor de la seva narració. Fàtima es converteix, contra tot pronòstic, en la seva confident. El discurs desesperat i urgent de l'anciana, construït sobre paraules que reconeix buides, dibuixa el relat de l'ascensió econòmica del seu pare i de les conseqüències que la seva figura va tenir en tots els que van viure el seu imperi i el seu poder. La mateixa mansió que acull el ressò d'aquests records va ser l'escenari fastuós de la lenta ruïna econòmica de la família, una ruïna que es conjuga amb la que la vellesa causa al cos i que amara de melangia i humanitat les diferents veus d'aquesta novel·la.
Lobo Antunes, un dels més grans narradors de la llengua portuguesa, indaga en el poder i en la pèrdua de significat de paraules gastades pel seu ús: amor i passió no signifiquen amor i passió. El llenguatge apareix trencat, espatllat, i abandona els personatges a una existència afàsica.

António Lobo Antunes (Lisboa, 1942) va estudiar Medicina a Lisboa i va servir l’exèrcit portuguès a la guerra d’Angola, una experiència vital, que va marcar la seva trajectòria posterior. És considerat un dels escriptors vius més importants, ferm candidat al Premi Nobel de literatura. La seva obra ha estat guardonada amb el premi Rosalía de Castro del PEN Club gallec, el Premi de Literatura Europea d’Àustria, el Jerusalem el 2004, el Camões el 2007 i el FIL de Literatura en Llengües Romàniques el 2008.

De la seva obra, traduïda al català, podem trobar Ahir no et vaig veure a Babilònia, El manual dels inquisidors (1998), L’esplendor de Portugal (1999), Exhortació als cocodrils (2000) i No entris tan de pressa en aquesta nit obscura (2002). Traduïts al castellà, podem destacar Buenas tardes a las cosas de aquí abajo (2004), Yo he de amar una piedra (2005), Ayer no te vi en Babilonia (2007), Mi nombre es Legión (2009), El archipiélago del insomnio (2010), ¿Qué caballos son aquellos que hacen sombra en el mar? (2012), Tercer libro de crónicas (2013), Sobre los ríos que van (2014), Comisión de las lágrimas (2015) i La naturaleza de los dioses (2019).

Xavi Ayén (Barcelona, 1969) és llicenciat en periodisme per la Universitat Pompeu Fabra. Treballa a la secció de Cultura de La Vanguardia, on també ha dirigit el suplement VANG. Especialitzat en informació del món del llibre, és autor d’Aquellos años del boom (RBA, 2014), que obtenir el premi Gaziel, i del volum d’entrevistes Rebeldía de Nobel (El Aleph, 2008), on 16 premis Nobel de literatura parlen des dels seus llocs de residència.

Idioma de la conversa: castellà

La Fundació Catalunya La Pedrera promou activitats culturals que fomenten les arts i el pensament i que busquen reflexionar per una societat més justa.
Amb el cicle Converses a la Pedrera, la Fundació Catalunya La Pedrera vol estimular el pensament crític donant veu a intel·lectuals de primer ordre de diferents camps de la cultura, la societat o la ciència, i compartint la seva trajectòria i la seva visió sobre el món actual.

Aquesta és la vuitena edició del cicle, el qual se celebra des de 2011 en col·laboració amb Arcàdia. Per Converses a La Pedrera hi ha passat personatges de la mida de Zygmunt Bauman, Yasmina Reza, Tom Wolfe, John Eliot Gardiner, Zadie Smith, Evgeny Morozov, John Lanchester o Yotam Ottolenghi entre altres.

Per sol·licitar acreditació de premsa o més informació, contacteu amb:
Premsa Fundació Catalunya La Pedrera
Anna Bellorbí  Tel.  682738478
Alba Tosquella Tel. 93 214 25 35 / 625 36 55 60
premsa@fcatalunyalapedrera.com

Informació addicional de la conversa
Entrada per sessió: 4 €
Lloc: Auditori de La Pedrera (Provença, 261-265)
Hora: 19h.
Més informació: https://www.lapedrera.com/ca/agenda-activitats-barcelona/converses/anton...
Segueix-nos!
@PedreraFundacio