SALA DE PREMSA

< Tornar a l'índex

Barcelona, 14/11/2019

Xarxa Pagesos: Nou projecte de suport a la pagesia catalana per a contribuir a la seva sostenibilitat ambiental i econòmica

La Fundació Catalunya La Pedrera promou la Xarxa de Pagesos un projecte de suport als productors d’horta i fruita del país per ajudar-los en el procés de conversió a la producció ecològica

Ja formen part de la Xarxa de Pagesos 27 finques (440 ha)

La Fundació Catalunya La Pedrera promou la Xarxa de Pagesos, un projecte de suport als productors d’horta i fruita, principalment de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (Baix Llobregat, Vallès Oriental i Occidental, la Selva, Maresme, Pla de Bages i també a l’Alt Empordà) per afavorir que es transformin a producció ecològica i millorin la sostenibilitat tant econòmica com ambiental de les seves explotacions.

Del projecte ja formen part 27 finques que són gestionades per 21 productors diferents (440 ha, de les quals 120 ha d’horta i fruita) que ja s’han convertit o estan en procés de conversió a l’agricultura ecològica.

Cal destacar que aquestes 120 ha d’horta i fruita en conversió suposen un 20% el nombre total d’hectàrees d’horta i fruita ecològica que hi havia a aquestes mateixes comarques a finals del 2018. Hem de tenir en compte que la superfície habitual d’una finca de producció d’horta a Catalunya és d’entre 1 i 2 ha.

Amb aquesta iniciativa es vol augmentar la zona agrícola cultivada segons els principis de l’agricultura ecològica reduint així la quantitat d’adobs de síntesi i fitosanitaris utilitzats que arriben als cursos d’aigua i impacten en la biodiversitat. Aquest impacte positiu es tradueix en una reducció aproximada de 500 kg per hectàrea a l’any en fertilitzants químics i fins a 10 litres per hectàrea a l’any en herbicides, en un cultiu normal d’horta convencional. En el cas de la finques que formen part de la Xarxa equivaldria a un estalvi de 60 tones de fertilitzants i 1.200 litres d’herbicides a l’any.

El projecte també té com a objectiu recolzar els pagesos en el manteniment i millora dels paisatges agrícoles per tal de mantenir la biodiversitat propera a les zones més poblades del país. Aquestes millores  es realitzen amb petites intervencions com ara naturalitzar una bassa d’excedents d’aigua de rec al Maresme que ha permès recuperar especies autòctones de fauna i flora de la zona.

Sobre el procés de conversió a l’agricultura ecològica

El procés de conversió s’inicia amb la inscripció de les finques al registre del CCPAE (Consell Català de la Producció Agrària Ecològica) per aconseguir el segell de producció agrària ecològica.

La durada aproximada del procés de conversió a l’agricultura ecològica és de 24 mesos pels productes d’horta i de 36 mesos pels cultius de fruita. Durant aquest període les produccions han de complir amb la normativa de producció ecològica, i tot i que el producte es pot vendre dins el circuit de producció ecològica, ha d’anar etiquetat com a ‘producte en conversió’.

Un cop finalitzat el període de conversió els productes ja poden ser comercialitzats amb el segell d’agricultura ecològica.

Durant tot el procés els pagesos de la Xarxa de la Fundació Catalunya La Pedrera són acompanyats per tècnics que els assessoren en aspectes agrícoles i burocràtics per assolir la certificació que atorga el CCPAE i per adaptar els sistemes de cultiu a la normativa ecològica.

Finalment, i un cop assolida la certificació, els productors de la Xarxa de Pagesos passen a formar part dels productors de proximitat de la cooperativa social MANS. Aquesta incorporació els facilita la planificació i comercialització de la seva producció ja que els hi garanteix una regularitat i preus justos. MANS comercialitza aquesta producció ecològica i de proximitat als canals de la gran distribució on treballa.

Del total de finques que formen part de la Xarxa de Pagesos 20 (220 ha, de les quals 96 d’horta i fruita) ja ha completat la fase de conversió a la producció ecològica i la resta ho farà en els pròxims 12 mesos.

Sobre MANS

La cooperativa social MANS, que també està impulsada per la Fundació Catalunya La Pedrera, treballa el camp en col·laboració amb la pagesia catalana per produir, transformar i comercialitzar productes ecològics, amb l’objectiu de generar llocs de treball per a persones amb dificultats, especialment joves en risc d’exclusió i persones amb discapacitat intel·lectual o trastorn mental, i acompanyar-los en el procés d’integració social i laboral. Actualment la cooperativa MANS ofereix una oportunitat laboral a 41 joves o persones amb dificultats: 29 a la seu de MANS, 5 als Horts de Sant Benet, 5 al Molí d’en Puigvert, i 2 a la Fundació Topromi.