REMS: per a persones amb deteriorament cognitiu

Reforçar i Estimular la Memòria i la Salut: millorar la qualitat de vida i suport a les famílies

NOU RECEPTARI "CUINANT LA MEMÒRIA. RECEPTES PERQUÈ NO SE'NS EN VAGI L'OLLA!"

La Fundació Catalunya La Pedrera, amb col·laboració amb la Fundació Alícia i la Fundació ACE, ha fet aquest receptari amb l’objectiu de facilitar l’autogestió de l’alimentació en el dia a dia de les persones amb deteriorament cognitiu. Inclou receptes senzilles de preparar, a través d’un recurs molt intuïtiu.

La guia presenta un total de 24 receptes que s’elaboren en tres senzills passos. Primers, segons, plats complets i postres amb imatges, que tenen, en primer lloc, una descripció dels ingredients i estris que es necessitaran, i tot seguit l’explicació de l’elaboració i consells finals. Tot presentat amb un disseny i un estil que garanteixen que la persona amb funcions cognitives més o menys afectades l’entendrà i li serà fàcil de seguir.

Els diferents plats estan fets amb aliments neuroprotectors i pensats perquè al llarg de la setmana es puguin escollir combinacions diferents i s’asseguri que els àpats contenen tots els grups d’aliments per ser saludables.

A més, totes les receptes incloses al llibre han estat adaptades tenint en compte les preferències d’alimentació de persones amb deteriorament cognitiu que participen al Programa de Reforç de la Memòria i la Salut (REMS) que es du a terme als espais socials de la Fundació. A partir del maig es faran tallers als espais socials per tal que els participants del programa de Memòria sàpiguem com fer-lo servir.

Ja es pot comprar als espaiSocials de la Fundació Catalunya La Pedrera, i a les llibreries Abacus i Laie a un preu de 9,95€.

Els beneficis d’aquest llibre es destinaran al Programa de Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut (REMS) de la Fundació.

QUÈ ÉS EL PROGRAMA REMS?

El programa REMS té com objectiu la millora de la qualitat de vida i el benestar emocional de persones amb deteriorament cognitiu lleu  o moderat  derivat de malalties neurodegeneratives (Alzheimer, Parkinson, …) ictus, o dèficits de memòria propis de l’envelliment.

Es fonamenta en teràpies no farmacològiques  amb l’objectiu de mantenir l’autonomia i les capacitats físiques i  cognitives el màxim temps possible, oferint informació i suport a les famílies cuidadores.

Els participants accedeixen a serveis innovadors integrals, sota els principis de l’Atenció Centrada en la Persona, a preus molt assequibles.

El programa es desenvolupa als 25 Espais Socials de la Fundació Catalunya la Pedrera. Espais ubicats al territori català, no medicalitzats, oberts a la comunitat, de relació intergeneracional on conviuen diversos projectes socials.

A QUI ENS ADRECEM?

• A persones amb deteriorament cognitiu lleu o moderat derivat de malalties neurodegeneratives (Alzheimer, Parkinson,...), d’ictus, o dèficits de memòria propis de l’envelliment.
  • Ajudem a les famílies dels participants oferintlos informació, assessorament i suport emocional.

COM HO FEM?

Potenciem les habilitats que té cadascú en comptes de centrar-nos en les pèrdues. Les activitats són escollides pels propis participants, dissenyades en relació als seus interessos i històries de vida.

QUINS SÓN ELS NOSTRES SERVEIS?

SUPORT I ASSESSORAMENT: El gestor REMS és el professional que acull els participants i els seus familiars, acordant amb la persona un itinerari individualitzat d’activitats. Ofereix suport en el procés d’adaptació, assessora de manera individualitzada i acompanya durant la permanència a l’Espai Social.

ITINERARI D’ACTIVITATS:

• ACTIVITATS COGNITIVES: escollides pels propis participants i dissenyades en relació als interessos i històries de vida, afavoreixen el manteniment de la memòria i les funcions relacionades.
  • ACTIVITATS FÍSIQUES: treballen la prevenció de caigudes i la desorientació, mantenint un grau òptim de mobilitat i autonomia.
  • ACTIVITATS EN EL LLEURE: tallers d’oci relacionats amb el teatre, la música, les arts plàstiques, la jardineria,..., afavoreixen les relacions entre els participants, preservant la seva vida social.

MONOGRÀFICS: Accions informatives com tallers, col·loquis i conferències sobre temes relacionats amb l’alimentació, les adaptació de la llar, les millores tècniques o aspectes jurídics entre d’altres.

GRUPS DE SUPORT A FAMILIARS: Es desenvolupen dinàmiques innovadores per la gestió emocional de les noves realitats derivades de la pèrdua d’autonomia, conduïts pels psicòlegs del Programa REMS.

CAFÈ-TERTÚLIA: Espai de trobada obert a la comunitat on els participants del Programa REMS són els protagonistes d’una estona distesa de conversa.

ALTRES SERVEIS:

• SUPORT PSICOLÒGIC INDIVIDUAL: Adreçat als participants i familiars, es tracta d’un servei de suport per ajudar a assimilar el diagnòstic de la malaltia, treballar estratègies d’adaptació a la nova situació i gestionar les emocions, entre altres.
  • FISIOTERÀPIA INDIVIDUAL: Adreçat als participants i familiars, complementa l’activitat física que es duu a terme de forma grupal, quan la situació de la persona ho requereixi.
  • DINA EN COMPANYIA: Espai de trobada on garantim un àpat saludable a preu assequible en companyia d’altres persones grans.

EQUIP

Disposem d’un equip interdisciplinar (psicòlegs, neuropsicòlegs, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals entre altres) especialitzats en malalties neurodegeneratives i en la salut i qualitat de vida de les persones grans.

ELS PARTICIPANTS DIUEN…

“Ens fan sentir útils i estimats. En motiva molt”, “Engrescador i acollidor”, “És un gran suport”, “Rebem calidesa i respecte”

ELS FAMILIARS DIUEN…

“És un lloc on els fan sentir molt útils, estimats i els motiva molt fer activitats. L’ajuda a familiars és molt bona, ajuda a entendre com es senten ells i a la vegada com afrontar la nova situació de la persona malalta”.

“La meva mare està encantada, molt contenta i feliç. Felicitats!”.

“Ho veig totalment positiu en tots els aspectes. En aquest cas, al meu tiet, és l’únic que l’anima, anar a REMS”.

“Estic molt agraïda de poder disposar d’aquest recurs, que és molt útil, a un preu moderat, en el barri. Gràcies a tots els professionals i voluntaris”.

Podeu conèixer també el Projecte REMS a través del que han dit els mitjans de comunicació.

Aquest programa ha estat guardonat amb el Premi Supercuidadores 2015.