REMS: per a persones amb deteriorament cognitiu

Reforçar i Estimular la Memòria i la Salut: millorar la qualitat de vida i suport a les famílies

RUMBA REMS

Los Manolos han escrit “Som com som”, la rumba dels participants del programa de Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut de la Fundació Catalunya La Pedrera

La rumba “Som com som”, impulsada per la Fundació Catalunya La Pedrera i escrita per Los Manolos, incorpora missatges sobre com volen ser tractades per la societat les persones amb dèficits de memòria. Aspectes com que no volen que se’ls infantilitzi, que se’ls tingui en compte a les converses, que se’ls doni més temps per pensar o reaccionar, entre d’altres.

Aquests missatges, que són dels propis participants REMS, estan recollits al decàleg “Com volem ser tractades les persones amb dèficits de memòria”. La guia, creada al 2018 a partir del treball entre els participants del programa i els professionals, -a qui els hi van traslladar quines són les principals dificultats amb les quals es troben diàriament quan surten al carrer-, incorpora pautes i consells que tenen com a objectiu millorar la convivència i promoure les bones pràctiques entre veïns i veïnes.

I aquest és precisament l’objectiu de la Rumba REMS, dignificar les persones que tenen demència, sensibilitzar sobre les seves necessitats i millorar la seva qualitat de vida i benestar emocional, especialment quan surten al carrer.

Aquí podeu veure el videoclip oficial, rodat a La Pedrera amb participants del programa i Los Manolos:

NOU RECEPTARI "CUINANT LA MEMÒRIA. RECEPTES PERQUÈ NO SE'NS EN VAGI L'OLLA!"

La Fundació Catalunya La Pedrera, amb col·laboració amb la Fundació Alícia i la Fundació ACE, ha fet aquest receptari amb l’objectiu de facilitar l’autogestió de l’alimentació en el dia a dia de les persones amb deteriorament cognitiu. Inclou receptes senzilles de preparar, a través d’un recurs molt intuïtiu.

La guia presenta un total de 24 receptes que s’elaboren en tres senzills passos. Primers, segons, plats complets i postres amb imatges, que tenen, en primer lloc, una descripció dels ingredients i estris que es necessitaran, i tot seguit l’explicació de l’elaboració i consells finals. Tot presentat amb un disseny i un estil que garanteixen que la persona amb funcions cognitives més o menys afectades l’entendrà i li serà fàcil de seguir.

Els diferents plats estan fets amb aliments neuroprotectors i pensats perquè al llarg de la setmana es puguin escollir combinacions diferents i s’asseguri que els àpats contenen tots els grups d’aliments per ser saludables.

A més, totes les receptes incloses al llibre han estat adaptades tenint en compte les preferències d’alimentació de persones amb deteriorament cognitiu que participen al Programa de Reforç de la Memòria i la Salut (REMS) que es du a terme als espais socials de la Fundació. A partir del maig es faran tallers als espais socials per tal que els participants del programa de Memòria sàpiguem com fer-lo servir.

Ja es pot comprar als espaiSocials de la Fundació Catalunya La Pedrera, i a les llibreries Abacus i Laie a un preu de 9,95€.

Els beneficis d’aquest llibre es destinaran al Programa de Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut (REMS) de la Fundació.

QUÈ ÉS EL PROGRAMA REMS?

El programa REMS té com objectiu la millora de la qualitat de vida i el benestar emocional de persones amb deteriorament cognitiu lleu  o moderat  derivat de malalties neurodegeneratives (Alzheimer, Parkinson, …) ictus, o dèficits de memòria propis de l’envelliment.

Es fonamenta en teràpies no farmacològiques  amb l’objectiu de mantenir l’autonomia i les capacitats físiques i  cognitives el màxim temps possible, oferint informació i suport a les famílies cuidadores.

Els participants accedeixen a serveis innovadors integrals, sota els principis de l’Atenció Centrada en la Persona, a preus molt assequibles.

El programa es desenvolupa als 25 Espais Socials de la Fundació Catalunya la Pedrera. Espais ubicats al territori català, no medicalitzats, oberts a la comunitat, de relació intergeneracional on conviuen diversos projectes socials.

A QUI ENS ADRECEM?

• A persones amb deteriorament cognitiu lleu o moderat derivat de malalties neurodegeneratives (Alzheimer, Parkinson,...), d’ictus, o dèficits de memòria propis de l’envelliment.
  • Ajudem a les famílies dels participants oferintlos informació, assessorament i suport emocional.

COM HO FEM?

Potenciem les habilitats que té cadascú en comptes de centrar-nos en les pèrdues. Les activitats són escollides pels propis participants, dissenyades en relació als seus interessos i històries de vida.

QUINS SÓN ELS NOSTRES SERVEIS?

SUPORT I ASSESSORAMENT: El gestor REMS és el professional que acull els participants i els seus familiars, acordant amb la persona un itinerari individualitzat d’activitats. Ofereix suport en el procés d’adaptació, assessora de manera individualitzada i acompanya durant la permanència a l’Espai Social.

ITINERARI D’ACTIVITATS:

• ACTIVITATS COGNITIVES: escollides pels propis participants i dissenyades en relació als interessos i històries de vida, afavoreixen el manteniment de la memòria i les funcions relacionades.
  • ACTIVITATS FÍSIQUES: treballen la prevenció de caigudes i la desorientació, mantenint un grau òptim de mobilitat i autonomia.
  • ACTIVITATS EN EL LLEURE: tallers d’oci relacionats amb el teatre, la música, les arts plàstiques, la jardineria,..., afavoreixen les relacions entre els participants, preservant la seva vida social.

MONOGRÀFICS: Accions informatives com tallers, col·loquis i conferències sobre temes relacionats amb l’alimentació, les adaptació de la llar, les millores tècniques o aspectes jurídics entre d’altres.

GRUPS DE SUPORT A FAMILIARS: Es desenvolupen dinàmiques innovadores per la gestió emocional de les noves realitats derivades de la pèrdua d’autonomia, conduïts pels psicòlegs del Programa REMS.

CAFÈ-TERTÚLIA: Espai de trobada obert a la comunitat on els participants del Programa REMS són els protagonistes d’una estona distesa de conversa.

ALTRES SERVEIS:

• SUPORT PSICOLÒGIC INDIVIDUAL: Adreçat als participants i familiars, es tracta d’un servei de suport per ajudar a assimilar el diagnòstic de la malaltia, treballar estratègies d’adaptació a la nova situació i gestionar les emocions, entre altres.
  • FISIOTERÀPIA INDIVIDUAL: Adreçat als participants i familiars, complementa l’activitat física que es duu a terme de forma grupal, quan la situació de la persona ho requereixi.
  • DINA EN COMPANYIA: Espai de trobada on garantim un àpat saludable a preu assequible en companyia d’altres persones grans.

EQUIP

Disposem d’un equip interdisciplinar (psicòlegs, neuropsicòlegs, fisioterapeutes, terapeutes ocupacionals entre altres) especialitzats en malalties neurodegeneratives i en la salut i qualitat de vida de les persones grans.

ELS PARTICIPANTS DIUEN…

“Ens fan sentir útils i estimats. En motiva molt”, “Engrescador i acollidor”, “És un gran suport”, “Rebem calidesa i respecte”

ELS FAMILIARS DIUEN…

“És un lloc on els fan sentir molt útils, estimats i els motiva molt fer activitats. L’ajuda a familiars és molt bona, ajuda a entendre com es senten ells i a la vegada com afrontar la nova situació de la persona malalta”.

“La meva mare està encantada, molt contenta i feliç. Felicitats!”.

“Ho veig totalment positiu en tots els aspectes. En aquest cas, al meu tiet, és l’únic que l’anima, anar a REMS”.

“Estic molt agraïda de poder disposar d’aquest recurs, que és molt útil, a un preu moderat, en el barri. Gràcies a tots els professionals i voluntaris”.

Podeu conèixer també el Projecte REMS a través del que han dit els mitjans de comunicació.

Aquest programa ha estat guardonat amb el Premi Supercuidadores 2015.