El Campus contempla diverses sessions formatives que, de manera interdisciplinària i combinant teoria i pràctica,  donaran a conèixer projectes alineats en contribuir a l’Agenda 2030 que tenen lloc a l’entorn de Món Sant Benet,  però també d’altres, especialment aquells liderats per joves.

S'incorporaran espais de debat, de reflexió i creació d’idees, donant també l’oportunitat d' expressar-les a través d’un projecte audiovisual.

Les activitats formatives es complementaran amb activitats de lleure com anar a la piscina, ginkanes, activitats de nit, etc.

Sessions 2023

Arnau Queralt

Sessió 1: Agenda 2030. 17 objectius per transformar el món amb els i les joves.

A càrrec de: Arnau Queralt, director del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya.

Tractarem sobre els grans reptes globals i els Objectius de Desenvolupament Sostenible que han marcat Nacions Unides en l’Agenda 2030 per tal de garantir una vida sostenible, pacífica, pròspera i equitativa a tot el món, i debatrem sobre quin pot ser el paper dels i les joves.

Fundació

Sessió 2: L’alimentació i els reptes globals

A càrrec de: Sara Pareja, responsable de projectes de l’Àrea de Salut i Hàbits Alimentaris, i de Territori, Patrimoni Sostenibilitat de la Fundació Alícia

Parlarem de producció, consum i malbaratament, i anirem tractant i veient com l’alimentació està implicada en els grans reptes que es plantegen de cara al futur.

Bernat

Sessió 3: Agroecologia i agricultura ecològica

A càrrec de: Bernat Martí,  tècnic responsable dels Horts d’Aprendre de Món Sant Benet.

Realitzarem activitats als horts de Món Sant Benet, tot aprenent sobre agricultura ecològica, espècies i varietats, cultius de temporada i proximitat, i també sobre agroecologia, reflexionant sobre la relació entre l’agricultura i l’estat del medi ambient.

Riu

Sessió 4: Els ecosistemes fluvials

A càrrec de: Marc Ordeix i Èlia Bretxa,  investigadors del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis.

Ens endinsarem en l’estudi dels hàbitats fluvials aprofitant el pas del riu Llobregat per Món Sant Benet. Reflexionarem sobre els serveis que ens presten i la seva vulnerabilitat i realitzarem activitats per avaluar la qualitat de l’aigua mitjançant la identificació de macroinvertebrats aquàtics, peixos i la mesura de diferents paràmetres fisicoquímics.

anellament

Sessió 5: La conservació de la biodiversitat.

A càrrec de: Jaume Soler Zurita i Marc Pérez, experts en seguiment de fauna salvatge; Miquel Rafa, director de l’Àrea de Sostenibilitat i Natura de la Fundació Catalunya La Pedrera; i Gerard Gaya i Pau Guzmàn, investigadors del Centre de Recerca en Ecologia i Aplicacions Forestals- CREAF.

Realitzarem diverses activitats per tal de descobrir i posar en valor la biodiversitat que ens envolta.  Coneixerem experts amb una llarga trajectòria en conservació de la natura, i amb ells conversarem sobre la seva experiència en entitats de conservació tant nacionals com internacionals i sobre l’estat i reptes de la biodiversitat del món i Catalunya. De la mà d’investigadores del CREAF, descobrirem aplicacions de ciència ciutadana per fer seguiment de l’estat de la biodiversitat.

aigua

Sessió 6: L’aigua com a recurs

A càrrec de: tècnics del Centre Tecnològic de Manresa/Fundació El Parc de la Sèquia

A través d’un itinerari guiat a l’entorn de Món Sant Benet, i d’una visita al Centre Tecnològic de Manresa/Fundació El Parc de la Sèquia, parlarem dels usos de l’aigua i la importància de l’aigua com a recurs al llarg de la història.

Tindrem també l’oportunitat de visitar la potabilitzadora d’aigües de Manresa, i acabarem amb una activitat lúdica aquàtica!

Energia

Sessió 7: Transició energètica. El paper de les energies renovables

A càrrec de: Lluis Morer, cap de l'Àrea d'Eficiència Energètica de l’Institut Català d’Energia, Generalitat de Catalunya

I Josep Fabra, tècnic de Sostenibilitat i Natura de la Fundació Catalunya La Pedrera

Debatrem sobre quin és el camí per assolir un model energètic renovable, net, descentralitzat, democràtic i sostenible. Coneixerem de primera mà instal·lacions d’energia renovable, i tractarem sobre eficiencia energética en edificis, construcció sostenible d’edificis i vehicles elèctrics.

joves

Sessió 8: Joves amb ganes de canviar el món

Amb la participació de: Joves Catalans per la Natura

Comptarem amb joves que formen part de diverses iniciatives col·lectives per a què ens expliquin la seva experiència i  què els ha motivat a mobilitzar-se i organitzar-se per passar a l’acció en transformar el món.

Comunicació científica

Sessió 9: Formats innovadors en comunicació científica

Amb la participació de: Judit Piella, tècnica de Science Academy de la Fundació Catalunya La Pedrera.

Debatrem sobre la importància de comunicar la ciència per canviar el món i descobrirem diferents formats per poder-ho fer.

cine

Taller Exploracions Audiovisuals

A càrrec de: Queralt Girbau i Júlia Ruiz, A Bao a Qu

De la mà del reconegut col·lectiu A bao a qu , al llarg de tota l’estada s’aniran desenvolupant eines de creació audiovisual que potencien la importància del procés creatiu: compartir i descobrir, reflexionar i expressar, decidir i consensuar, gaudir i sentir, observar i  escoltar, emocionar i emocionar-se.  Aprendrem els passos a seguir en els projectes audiovisuals, des de la creació d’un esborrany, passant pel rodatge i acabant amb el muntatge i l’edició final.